طرز تهیه قابلی پلو ( افغانستان )

طرز تهیه قابلی پلو افغانستان

قابلی پلو

برنج 3 لیوان
روغن 1/2 لیوان
پیاز متوسط 3 عدد
هویج متوسط 6 عدد
گوشت گوسفند 600 گرم
پودر تخم گشنیز 1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری
پودر زیره 1 قاشق چایخوری
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
نمک 2 قاشق چایخوری

طرز تهیه قابلی پلو افغانستان

پیازها را ریز خرد کنید و با روغن تفت دهید تا سبک شود سپس زردچوبه ، فلفل سیاه ، پودر تخم گشنیز و پودر زیره را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شود.

طرز تهیه قابلی پلو افغانستان

گوشت خرد شده را به پیاز اضافه کنید و 10 دقیقه تفت دهید سپس هویج پوست گرفته و خرد شده را اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر تفت دهید.

طرز تهیه قابلی پلو افغانستان

3 لیوان آب به مخلوط گوشت و هویج اضافه کنید ، پس از اینکه به جوش آمد دَر قابلمه را ببندید و با حرارت ملایم حدود 1 ساعت گوشت را بپزید.

طرز تهیه قابلی پلو افغانستان

برنج را از قبل با مقداری آب و نمک ( بسته به نوع برنج از 1 تا 3 ساعت ) خیس دهید سپس برنج خیس خورده را به مخلوط گوشت و هویج اضافه و مخلوط کنید.

نمک و مقداری آب هم اضافه کنید ( مقدار آب درون قابلمه باید یک بندانگشت بالای برنج باشد ، بیشتر از این مقدار برنج را شل میکند ).

طرز تهیه قابلی پلو افغانستان

پس از اینکه آب جذب برنج شد در قابلمه را ببندید و اجازه دهید برنج 30 تا 40 دقیقه دم بکشد ( میتوانید یک بوته سیر در مرکز برنج قرار دهید ).

پس از اینکه قابلی پلو آماده شد 15 دقیقه به آن استراحت دهید سپس سرو کنید.

+ میتوانید از انواع ادویه مانند پودر هل ، جوزهندی ، پودر زنجبیل و … استفاده کنید.

+ در صورت استفاده از گوشت گوساله مقدار پخت گوشت را دو برابر کنید و هویج را همزمان با برنج اضافه کنید ، در صورت استفاده از مرغ آن را با پیاز و هویج تفت دهید و به برنج اضافه کنید ( نیازی به پخت مرغ نیست ).

+ میتوانید در صورت تمایل مقداری زعفران دم کرده به این غذا اضافه کنید ، میتوانید به جای روغن ازکره یا روغن حیوانی استفاده کنید.

‫5/5 ‏‫(5 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *