نکات مهم در پخت کیک

اشکالات رایج در پخت کیک

نکات مهم در پخت کیک

اندازه گیری دقیق مواد : مهم ترین نکته در پخت کیک اندازه گیری درست مواد است ، اندازه گیری باید دقیق و مطابق با دستور باشد ؛ به عنوان مثال منظور از قاشق در دستور کیک و شیرینی قاشق سر خالی است ، اگر قاشق غذاخوری سر پر مورد نظر باشد حتما در دستور عنوان خواهد شد.

در دستورهایی که گرم با لیوان جایگزین شده است منظور لیوان های دسته دار فرانسوی است ( لیوان 250 میلی لیتری ) و نباید از ماگ یا لیوان های بزرگ برای اندازه گیری استفاده کنید.

همزن یا مخلوط کن : بهترین نوع همزن ، همزن کاسه ای است که مواد را یکنواخت مخلوط میکند ، با استفاده از این نوع همزن نتیجه کار بهتر از همزن های دستی یا برقی خواهد شد.

اگر در دستور گفته شود که با همزن دستی مخلوط کنید یا با همزن برقی هم بزنید دقیقا باید به همان صورت عمل کنید ، جایگزین کردن همزن دستی یا برقی ممکن است نتیجه خوبی نداشته باشد.

قالب کیک : بهترین نوع قالب برای پخت کیک قالب های فلزی و ضخیم است ، قالب های سیلیکونی یا پیرکس انتخاب مناسبی برای پخت کیک به صورت حرفه ای نیست.

بهترین و رایج ترین قالب برای پخت کیک قالب گرد با قطر 22 تا 25 سانتمیتر است و اغلب دستورها با این اندازه قالب سازگار است ( به این نکته توجه کنید که نصف قالب باید از مایه کیک پر شود و حداکثر 2/3 قالب ).

برای داشتن کیکی یکدست و خوش پخت همیشه مایه کیک را به صورت یکنواخت ازکناره های قالب بریزید و پخش کنید ( مایه کیک را در مرکز قالب نریزید ).

فر : فر باید استاندار باشد و هوای گرم به خوبی در آن جریان داشته باشد ، فرهای قدیمی یا معیوب مناسب برای پخت کیک نمی باشد و یکی از مهم ترین دلایل خراب شدن کیک فر غیر استاندارد است.

با کمک گرفتن از نمایندگی های تعمیرات اجاق گاز ، فر خود را مورد بررسی قرار دهید و اگر ایرادی دارد آن را برطرف کنید ( این کار بهتر از خرید یک فر حرفه ای و گران قیمت است ).

دمای فر ها باهم متفاوت است و اغلب با 10 درجه کمتر یا بیشتر کردن دما شما به نتیجه مطلوب خواهید رسید ، در 20 تا 30 دقیقه اول پخت کیک در فر را باز نکنید ، قالب کیک را همیشه در طبقه وسط فر قرار دهید.

پس از پخت 10 تا 20 دقیقه به کیک زمان دهید سپس از قالب خارج کنید و روی توری قرار دهید تا کاملا سرد شود ( قرار دادن روی توری از عرق کردن و نرم شدن کیک جلوگیری میکند و کیک بافت ترد خود را حفظ خواهد کرد ).

میوه و مغز ها در کیک : اگر از میوه ، کشمش یا مغز ها در کیک استفاده میکنید آنها را خوب در آرد بزنید ، از تکه های کوچک میوه استفاده کنید ، اگر مایه کیک بسیار رقیق است مناسب استفاده از میوه و … نمی باشد.

مواد مصرفی : موادی که در تهیه کیک به کار برده میشود مانند تخم مرغ ، کره و … باید به دمای محیط رسیده باشند ( 1 ساعت پیش از شروع به کار در دمای محیط قرار دهید ) ؛ در بعضی دستورها از مواد سرد باید استفاده کنید که در این صورت عنوان خواهد شد.

پیشنهاد میشود برای تهیه کیک از آرد همه کاره ، آرد بدون گلوتن یا آرد مخصوص کیک استفاده کنید.

همیشه برای تهیه کیک از مواد تازه و مرغوب استفاده کنید ، تخم مرغ تازه طعم خوبی به کیک میدهد ، همچنین بیکینگ پودر یا پودر پخت باید تازه باشد.

+ با رعایت این نکته ها و مطالعه اشکالات رایج در پخت کیک میتوانید کیک را حرفه ای بپزید.

‫5/5 ‏‫(15 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *