طرز تهیه قهوه اسپرسو

طرز تهیه قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو

 

اسپرسو یک نوشیدنی ایتالیایی است که با استفاده از موکاپات یا دستگاه اسپرسو ساز تهیه میشود ، اسپرسو به زبان ساده قهوه آسیاب شده ای است که تحت فشار بالا و آب داغ استخراج می شود.

از آنجا که فشار آب بسیار زیاد است به سرعت از پودر قهوه عبور می کند ، به همین دلیل درجه آسیاب قهوه باید مناسب باشد تا آب بتواند طعم قهوه را جذب کند ( اگر قهوه آسیاب شده به اندازه کافی ریز نباشد آب فقط از آن عبور می کند ! ).

انواع دانه‌های قهوه برای تهیه اسپرسو مناسب است ، چیزی که مهم است درجه آسیاب کردن دانه‌های قهوه است ، برای اسپرسو دانه‌های قهوه به اندازه ریز ( درشت تر از قهوه ترک ) آسیاب میشود.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

وقتی اسپرسو به درستی دم شود ، ظاهری زیبا و چند لایه خواهد داشت که هر قسمت نقش مهمی در طعم این قهوه دارد ، یک لایه طلایی از فوم در بالای شات اسپرسو قرار می گیرد که نشان دهنده یک اسپرسوی عالی است.

اسپرسو در مقایسه با یک فنجان قهوه ساده دارای کافئین بیشتری در همان مقدار است ، اسپرسو نوشیدنی است که باید آن را مزه مزه کنید و آهسته بنوشید و در این صورت است که عطر و طعم آن می درخشد ( اسپرسویی که خوب دم شده باشد طعم لذیذی دارد ).

یک شات اسپرسو حدود 30 میلی‌لیتر است که با 7 تا 10 گرم قهوه رُست شده تهیه میشود ، قهوه اسپرسو درون شات شیشه ای یا فنجان‌ سفید کوچکی به نام دِمیتاس سرو میشود.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

موکاپات ( قوری قهوه ساز ) : وسیله‌ای برای تهیه اسپرسو روی حرارت اجاق است ، با موکاپات فقط میتوانید اسپرسو تهیه کنید ( موکاپات مناسب برای تهیه قهوه ترک و … نمیباشد ).

» طرز تهیه اسپرسو با موکاپات را مشاهده کنید

طرز تهیه قهوه اسپرسو

دستگاه اسپرسو ساز : برای تهیه اسپرسوی عالی به دستگاه اسپرسو ساز نیاز دارید ، این دستگاه در مدل های دستی ، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار وجود دارد.

کار با اسپرسو ساز دستی کمی سخت است و استفاده از آن به کمی مهارت نیاز دارد ، فشار لازم برای تهیه اسپرسو در این دستگاه به وسیله یک اهرم دستی ایجاد می شود.

کار با اسپرسو ساز نیمه اتوماتیک بسیار آسان است و میتوانید با این دستگاه اسپرسوی با کیفیت و عالی تهیه کند ، در این مدل قهوه را پس از آسیاب کردن درون فیلتر قرار می دهید سپس دکمه دستگاه را روشن کرده و اسپرسوی خود را دریافت میکنید.

در اسپرسو ساز تمام اتوماتیک دستگاه بدون دخالت شما اسپرسو را آماده میکند ، دانه های آسیاب شده به صورت خودکار پرس میشوند و درون فیلتر قرار می گیرند و در زمانی کوتاه اسپرسوی شما آماده است.

» طرز تهیه اسپرسو با دستگاه را مشاهده کنید

طرز تهیه قهوه اسپرسو

در منو کافی شاپ ها فهرست متنوعی از نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو وجود دارد ، برای تهیه این نوشیدنی ها در خانه به مهارت های باریستا نیاز ندارید تنها چیزی که نیاز دارید مقداری دانه قهوه برشته شده است ( میتوانید به نوشیدنی شکر یا عسل هم اضافه کنید ).

ریسترتو ( RISTRETTO )

یک کپی کوچک از اسپرسو است که در 20 ثانیه آماده میشود و حدود 20 میلی لیتر اسپرسو در فنجان تولید میکند و طعم شیرین‌تری نسبت به اسپرسو دارد ( مقدار قهوه آسیاب شده همان است اما با عبور آب کمتر ، شات کوچکتری تهیه میشود ) ، برای تهیه آن باید از دستگاه اسپرسو ساز استفاده کنید.

لانگو ( LUNGO )

لانگو نقطه مقابل ریسترتو است ، از همان مقدار قهوه اسپرسو استفاده می شود اما آب بیشتری در اسپرسو ساز جریان دارد و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا دم بکشد و در نتیجه طعم ملایم تری از اسپرسو دارد.

دوپیو ( DOPPIO )

قهوه دوپیو یا دوبل اسپرسویی است که از دو شات اسپرسو تهیه و درون فنجان های بزرگ تری سرو میشود ( برای تهیه دوپیو به 14 تا 20 گرم قهوه آسیاب شده و 60 میلی لیتر آب نیاز است ).

کورتادو ( CORTADO )

کورتادو از مقدار مساوی اسپرسو و شیر جوشیده شده تهیه میشود ، به دلیل وجود شیر اسیدیته اسپرسو کاهش میابد و نوشیدنی طعم ملایمی خواهد داشت.

آمریکانو ( AMERICANO )

این قهوه با اضافه کردن آب داغ به اسپرسو تهیه می شود ، اضافه کردن آب داغ طعم اسپرسو را ملایم میکند و حجم قهوه ی بیشتری به شما میدهد.

لاته ( LATTE )

لاته بدون شک یکی از محبوب ترین سفارشات در یک کافی شاپ است ، لاته ترکیب اسپرسو و شیر جوشیده با مقدار کمی فوم شیر است ( مقدار شیر جوشیده 2 تا 3 برابر قهوه است ).

چشم قرمز ( RED EYE )

یکی از بهترین نوشیدنی های اسپرسو است و از ترکیب یک فنجان قهوه دم کرده و یک شات اسپرسو تهیه میشود و جدا از کافئین بالا ، دارای طعمی پیچیده و مطبوع است ( میتوانید به آن شکر و فوم شیر هم اضافه کنید ).

گالائو ( GALAO )

در این نوشیدنی فوم شیر به اسپرسو افزوده میشود ( مقدار فوم شیر 3 برابر اسپرسو است و میتواند بیشتر هم باشد ) ، طعم گالائو به لته نزدیک است و طعم دلنشینی دارد.

کاپوچینو ( CAPPUCCINO )

در این نوشیدنی قهوه اسپرسو ، شیر جوشیده و فوم شیر به صورت 3 لایه درون فنجان ریخته میشود ( لایه اول اسپرسو ، لایه دوم شیر ، لایه سوم فوم شیر ) ، مقدار فوم شیر دو برابر اسپرسو و شیر جوشیده است ).

موکا ( MOCHA )

موکا از نوشیدنی‌های گرم بر پایه اسپرسو است که محبوبیت زیادی دارد ، موکا از شکلات یا سس شکلات ، اسپرسو ، شیر جوشیده و فوم شیر تهیه میشود و به صورت 4 لایه درون فنجان ریخته میشود ( لایه اول اسپرسو ، لایه دوم شکلات ، لایه سوم شیر جوشیده و لایه چهارم فوم شیر است ).

فلت وایت ( FLAT WHITE )

این نوشیدنی ترکیب مساوی اسپرسو و شیر جوشیده است ، تفاوت فلت وایت و لاته در این است که فلت وایت بدون فوم میباشد.

ماکیاتو ( MACCHIATO )

ماکیاتو به معنی یک لکه شیر است که برای لطیف شدن طعم اسپرسو به آن اضافه میشود ( به ازای 1 شات اسپرسو 2 قاشق چایخوری فوم شیر اضافه کنید ).

آفوگاتو ( AFFOGATO )

آفوگاتو یک دسر ایتالیایی بر پایه قهوه است ، این دسر از ترکیب بستنی و اسپرسو داغ تهیه میشود.

‫5/5 ‏‫(41 نظر)‬

2 دیدگاه در “طرز تهیه قهوه اسپرسو

  1. This is really interesting, You are a very skilled blogger. I’ve joined your rss feed and look forward to seeking more of your wonderful post. Also, I have shared your web site in my social networks! Annamarie Freeland Thomasin

    1. Thank you dear

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *