طرز تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز

 قهوه اسپرسو

اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز

اسپرسو در اصل عصاره دانه های قهوه آسیاب شده است.

برای تهیه این عصاره با دستگاه اسپرسوساز دانه های قهوه آسیاب شده فشرده میشوند سپس آب داغ با فشار بالا از میان قهوه فشرده شده عبور میکند و اسپرسو تولید میشود.

قهوه اسپرسو

دستگاه اسپرسو ساز Espresso Machin

دستگاه اسپرسو ساز در مدل های صنعتی و خانگی در بازار وجود دارد ، این دستگاه دارای چند قطعه مهم است که در اغلب دستگاه ها مشترک میباشد.

گرم کن فنجان

فنجان مخصوص اسپرسو یا همان دمیتاس باید از قبل گرم شود ، این بخش به دلیل گرم بودن برای قرار گیری فنجان ها مناسب است.

هد گروپ یا گروپ هد

قسمت مهم دستگاه اسپرسوساز و مسئول تهیه یک فنجان اسپرسو خوب است ، هد گروپ جنس فلزی دارد و آب از آن به درون بسکت فیلتر می ریزد.

پرتافیلتر

پرتافیلتر شبیه به قاشق بزرگی است که به هد گروپ متصل میشود و نگه­دارنده­ پودر قهوه است و انتقال عصاره قهوه به درون فنجان را بر عهده دارد.

نازل بخار

برای تهیه قهوه‌های بر پایه اسپرسو مانند لاته ، کاپوچینو ، موکا و … از فوم شیر استفاده میشود ( اگر دستگاه اسپرسو شما نازل بخار دارد میتوانید عمل فوم گیری شیر را با آن انجام دهید ).

خروجی اسپرسو

خروجی یا نازل اسپرسو قسمتی از پرتافیلتر است که برای هدایت قهوه به درون فنجان استفاده میشود و دارای مدل های مختلفی میباشد.

سینی چکه

آب اضافی که از دستگاه خارج میشود درون سینی چکه جمع میشود ( این قسمت را همیشه بررسی و آب جمع شده در سینی را تخلیه کنید ).

مخزن آب دستگاه

مخزن آب در قسمت عقب دستگاه قرار میگیرد ، آب مورد استفاده در تهیه قهوه و دستگاه های قهوه باید بدون مزه و بو باشد ، برای تهیه اسپرسو آبی که PH آن نزدیک 7 باشد مناسب است ، آب معدنی و آب دستگاه تصفیه خانگی بهترین آب برای تهیه اسپرسو است.

قهوه اسپرسو

پرتافیلتر PORTAFILTER

پرتافیلتر بخشی از دستگاه اسپرسوساز است که قهوه آسیاب شده برای عصاره گیری درون آن قرار می گیرد ، شکل کلی آن مانند قاشقی است که سبدی فلزی دارد ، سه نوع پرتافیلتر برای دستگاه های اسپرسوساز وجود دارد.

پرتافیلتر خامه گیر ( NAKED )

پرتافیلتر خامه گیر مدل ساده پرتافیلتر است که قسمت نازل آن حذف شده و اسپرسو مستقیم به درون فنجان می‌ریزد ، به دلیل فاصله ای که این پرتافیلتر با فنجان دارد اسپرسو با کمی ضربه وارد فنجان شده و در نتیجه اکسیژن بیشتری وارد قهوه میشود و کرمای اسپرسو ( کف طلایی رنگ روی اسپرسو ) حجیم تر به نظر می رسد.

پرتافیلتر سینگل شات ( SINGLE )

پرتافیلتر سینگل یا تکی دارای یک خروجی برای قهوه است و اسپرسو از طریق یک نازل به درون فنجان می‌ریزد.

پرتافیلتر دبل شات ( DOUBLE )

پرتافیلتر دابل یا دو طرفه دارای دو خروجی برای قهوه است و اسپرسو از طریق نازل دو قلو به درون فنجان می‌ریزد ، همچنین داشتن دو نازل به شما این امکان را میدهد که همزمان دو فنجان اسپرسو را پر کنید.

قهوه اسپرسو

بَسکِت BASKET

بسکت یا سبد ظرفی فلزی است که داخل پرتافیلتر قرار می گیرد و پودر اسپرسو برای عصاره گیری درون آن ریخته میشود ، بسکت ها دارای مدل های سینگل و دبل میباشند.

بسکت سینگل ( SINGEL )

بسکت سینگل برای تهیه یک شات اسپرسو کاربرد دارد و قهوه آسیاب شده با حجم کمتری درون آن ریخته میشود.

بسکت دبل ( DOUBLE )

بسکت دبل برای تهیه دو شات اسپرسو کاربرد دارد و قهوه آسیاب شده با حجم بیشتری درون آن ریخته میشود ، به دلیل یکنواختی قهوه اسپرسو در این مدل ، بسکت دبل اغلب جایگزین بسکت سینگل برای تهیه اسپرسو تک شات میشود.

قهوه اسپرسو

تَمپر TAMPER

تَمپر ابزاری است که برای فشرده کردن پودر قهوه به کار می­رود و شکلی شبیه به گوشت­کوب دارد ، تمپر دارای مدل های مختلفی مانند تمپر تخت ، فنری ، سوزنی ، لولر و … است.

پیش از اینکه پرتافیلتر در قهوه‌ساز گذاشته شود باید پودر قهوه فشرده شود ، هر چه پودر قهوه فشرده‌تر باشد آب با فشار بیشتری از آن عبور خواهد کرد و عطر و طعم قهوه بیشتر میشود و در نتیجه کیفیت قهوه بالا میرود.

زمانی که پودر قهوه را با تمپر فشرده میکنید باید به آن نیرو وارد کنید ، باید مقدار فشاری که به سطح قهوه وارد می‌شود برابر باشد و تمام سطح تمپر همزمان وارد پرتافیلتر شود ( تمپر را به صورت کج وارد پرتافیلتر نکنید ).

اگر قهوه را زیاد تَمپ ( فشرده ) کنید آب داغ به کندی از درون آن عبور میکند و در نتیجه قهوه می سوزد و اسپرسوی سوخته درون فنجان میریزد ؛ اگر قهوه را کم یا ناهموار تَمپ کنید آب به سرعت از درون آن عبور میکند و عصاره گیری کامل انجام نمیشود.

قهوه اسپرسو

مراحل تهیه اسپرسو با دستگاه

دستگاه اسپرسو ساز را روشن کنید و دکمه شروع به کار دستگاه را بزنید تا آب داغ با فشار مسیر عبور قهوه و پرتافیلتر را شستشو دهد ، پرتافیلتر را باز و آن را خشک کنید ، بسکت را به خوبی در جای خود قرار دهید سپس به ازای هر شات اسپرسو 7 تا 10 گرم قهوه آسیاب شده درون بسکت بریزید.

قهوه اسپرسو

پس از اضافه کردن قهوه با کناره دست تان به اطراف مخزن پرتافیلتر کمی ضربه بزنید تا قهوه صاف شود سپس به آرامی و با استفاده از تمپر قهوه را تَمپ کنید ( پودر قهوه را به آرامی و بسیار کم و تا عمق مشخص شده بر روی بسکت فشرده کنید ).

قهوه اسپرسو

قسمت داخلی فنجان را با آب داغ آبکشی کنید تا فنجان گرم شود ( یا از صفحه گرم کننده استفاده کنید ) ، فنجان را زیر خروجی اسپرسو قرار دهید ، پرتافیلتر اسپرسو ساز را درون دستگاه قفل و عصاره گیری را آغاز کنید.

درست از زمانی که اولین قطره اسپرسو درون فنجان ریخت 15 تا 20 ثانیه اجازه دهید تا عصاره گیری انجام شود ، اگر عصاره گیری را بیشتر از این زمان ادامه دهید قهوه می­‌سوزد و اسپرسو طعم اصیل خود را از دست می­دهد.

قهوه اسپرسو

نوشیدن اسپرسو حدود یک دقیقه طول می‌کشد ، فنجان اسپرسو باید از قبل گرم شده باشد تا بتواند این حجمِ کم از قهوه را گرم نگه دارد ، اسپرسو را میتوانید به تنهایی یا همراه با تکه‌ای شکلات یا بیسکویت سرو کنید ( برای تازه شدن دهان پیش از اسپرسو کمی آب نوشیده میشود ).

پس از اتمام کار با دستگاه آن را تمیز کنید ، پرتافیلتر را جدا کنید و تفاله قهوه را از آن خارج کنید سپس پرتافیلتر و … را با پارچه نمداری تمیز کنید.

‫5/5 ‏‫(13 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *