طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

طرز تهیه اسپرسو

موکاپات یا قوری قهوه ساز وسیله ای برای تهیه اسپرسو روی حرارت اجاق است.

با موکاپات فقط میتوانید اسپرسو و نوشیدنی هایی بر پایه اسپرسو مانند لاته، کاپوچینو ، ماکیاتو ، کن پانا ، آفوگاتو ، کورتادو ، لانگ بلک ، لانگو ، فلت وایت ، آمریکانو و … تهیه کنید.

طرز تهیه اسپرسو

موکاپات 3 قسمت دارد که شامل مخزن آب ، مخزن قهوه و قوری است ، برای تهیه اسپرسو ابتدا مخزن آب را تا زیر سوپاپی که روی بدنه قرار دارد با آب جوش پر کنید.

طرز تهیه اسپرسو

1 تا 2 قاشق غذاخوری پودر قهوه به مخزن قهوه اضافه کنید سپس آن را روی مخزن آب قرار دهید و قوری را ببندید ( در موکاپات نیازی به فشردن پودر قهوه نیست ).

طرز تهیه اسپرسو

موکاپات را روی شعله ملایم قرار دهید ( دقت کنید که شعله آتش قسمت انتهای موکاپات را گرم کند و اطراف آن با شعله در تماس نباشد ، بهتر است از شعله پخش کن استفاده کنید ).

طرز تهیه اسپرسو

پس از مدتی قهوه به درون قوری موکاپات میریزد و عصاره گیری آغاز میشود ، عصاره گیری را تا زمانی ادامه دهید که رنگ قهوه روشن باشد و شروع به پاشیدن کند.

طرز تهیه اسپرسو

در این مرحله قهوه را به آرامی در فنجان بریزید و سرو کنید ، قهوه اسپرسو تلخ سرو میشود اما میتوانید مقداری شیر و شکر هم به آن اضافه کنید.

+ دستگاه موکاپات در واقع یک دستگاه قهوه جوش است ، یکی از اصلی ترین بخش های این دستگاه سوپاپ موکاپات است که وظیفه آن مانند سوپاپ زودپز است و وظیفه کنترل فشار دستگاه را در زمان جوش آمدن آب درون محفظه بر عهده دارد.

این سوپاپ زمانی که فشار آب درون محفظه افزایش می یابد و نمی تواند خارج شود به کار می افتد و با باز شدن و بیرون آمدن سوپاپ موکاپات ، بخار آب جمع شده در مخزن دستگاه به بیرون می آید ( این مخزن باید بسته باشد و تنها در صورت بروز مشکل باز شود ).

با توجه به این کاربرد مهم سوپاپ موکاپات باید از کارکرد درست این سوپاپ اطمینان پیدا کنید تا از بروز هر گونه مشکلی در حین آماده سازی قهوه با دستگاه جلوگیری کنید ، هر بار این سوپاپ را تمیز کنید و در صورت هر گونه مشکلی آن را تعویض کنید.

+ برای اینکه آب از اطراف موکاپات به بیرون نریزد یک واشر پلاستیکی برای پلمپ شدن قسمت بالا و پایین موکاپات استفاده می‌شود هر از گاهی این واشر را چک کنید تا عملکردش درست باشد و آب از کناره های اسپرسو بیرون نزند.

+ برای اسپرسو دانه‌های قهوه باید ریز ( درشت تر از قهوه ترک ) آسیاب شود.

‫5/5 ‏‫(21 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *