نان پیتا

نان پیتا

نان پیتا

آرد 4 لیوان
ماست 3/4 لیوان
آب ولرم 3/4 لیوان
خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری
روغن مایع 3 قاشق غذاخوری
نمک 1 و 1/4 قاشق چایخوری
شکر 4 قاشق چایخوری

طرز تهیه نان پیتا

آب ولرم ، خمیر مایه و 1 قاشق چایخوری شکر را درون کاسه ای بریزید و مخلوط کنید و 5 تا 10 دقیقه کنار بگذارید تا مخمر حباب بزند.

آرد ، نمک و شکر باقی مانده را درون کاسه ای بریزید و مخلوط کنید سپس مخمر ، روغن و ماست را اضافه و مخلوط کنید تا به شکل خمیر شود.

طرز تهیه نان پیتا

خمیر را حدود 10 دقیقه به آرامی ورز دهید تا زمانی که خمیر به دست نچسبد.

کاسه ای را چرب کنید و خمیر را درون کاسه بگذارید و  روی کاسه را با حوله مرطوبی بپوشانید ( تمام سطح خمیر را با روغن چرب کنید ).

طرز تهیه نان پیتا

کاسه خمیر را 2 ساعت در جای گرمی استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود ( میتوانید به جای حوله از سلفون هم استفاده کنید ).

پس از استراحت خمیر را از کاسه خارج کنید و روی سطحی که آرد پاشی کرده اید بگذارید.

طرز تهیه نان پیتا

خمیر را به 12 قسمت مساوی تقسیم کنید.

خمیرها را با فاصله درون سینی که آرد پاشی کرده اید بگذارید ، روی خمیرها را با پارچه مرطوب یا سلفون بپوشانید و 30 دقیقه استراحت دهید.

طرز تهیه نان پیتا

خمیرها را با وردنه پهن کنید و 30 دقیقه دیگر استراحت دهید ( روی خمیرها پارچه مرطوب یا سلفون بگذارید تا در زمان استراحت خشک نشوند ).

تابه را با روغن چرب کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود ، خمیر را درون تابه بگذارید و پس از اینکه نان پف کرد آن را از تابه خارج کنید و درون پارچه تمیزی بگذارید تا نرم بماند.

طرز تهیه نان پیتا

پخت در فر : فر را با دمای 250 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود ، درون سینی کاغذ روغنی بگذارید سپس خمیرها را روی کاغذ بگذارید و سینی را 10 دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید ( پس از 5 دقیقه نان ها را زیر نظر داشته باشید تا نسوزند ).

+ نان پیتا را میتوانید تا 3 روز در ظرف دربسته نگهداری و مصرف کنید.

+ نان ها را پس از پف کردن از تابه یا فر خارج کنید ( زیاد ماندن نان را خشک میکند ).

+ مصرف نان پیتا در خاورمیانه و آفریقا رایج است ، بدلیل خالی بودن درون نان این نوع نان برای انواع ساندویچ بسیار مناسب است ( قطر نان پیتا 20 سانتیمتر است ).

‫4.9/5 ‏‫(40 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *