اشکالات رایج در پخت کیک

اشکالات رایج در پخت کیک

خراب شدن و پف نکردن کیک

پف نکردن کیک

+ مواد کیک خوب هم زده شود ، دستوری که کره و شکر دارد باید آنقدر بزنید تا کشدار شود.

+ اگر از روغن به جای کره استفاده می کنید مایه کیک را خوب مخلوط کنید ، خوب هم زدن باعث تشکیل حباب های هوا و بافت خوب کیک میشود ( هم زدن به صورت آرام و دورانی ).

+ بیکینگ پودر یا هر نوع پودر پخت باید تازه باشد ، پودر کهنه عمل نمیکند و کیک پف نخواهد کرد.

+ استفاده بیش از حد از آرد کیک را سنگین میکند و باعث میشود خوب پف نکند ، مایه کیک را باید بتوانید خیلی راحت و روان هم بزنید ( بهتر است از آرد مخصوص کیک استفاده کنید ).

+ فر را حداقل 20 دقیقه پیش از اینکه قالب کیک را قرار دهید روشن کنید تا خوب گرم شود ( بیکینگ پودر و پودر پخت نیاز به حرارت سریع برای عمل کردن دارد و سرد بودن فر و تاخیر در گرم شدن مایه کیک باعث میشود کیک پف نکند ).


خوابیدن پف کیک

+ مهم ترین علت این است که کیک شما به طور کامل نپخته است ، ممکن است در ظاهر کیک پخته باشد ولی در مرکز کیک پخت کامل نشده باشد ، برای تست مرکز کیک از خلال چوبی یا چاقو استفاده کنید اگر رطوبت یا مواد کیک روی آن مشاهده کردید یعنی پخت کامل نیست و باید مجدد به فر بازگردد.

+ اگر در زمان قرار دادن قالب کیک ، فر خوب گرم نشده باشد یا اوایل پخت در فر را باز کنید پف کیک میخوابد ( بخصوص 20 دقیقه اول پخت در فر نباید باز شود ).

+ دلیل دیگر تخم مرغ است ، در تهیه کیک شما باید از تخم مرغ بزرگ استفاده کنید ، اگر از تخم مرغ ریز استفاده کنید چسبندگی مناسب در بافت کیک ایجاد نمیشود و پس از پخت پف کیک میخوابد.

+ برای پخت کیک از قالب مناسب استفاده کنید ، قالب کوچک باعث از بین رفتن پف کیک پس از پخت میشود ، تا نصف قالب باید از مایه کیک پر شود ( حداکثر 2/3 قالب را پر کنید ).


سر ریز شدن کیک

+ ساده ترین راه این است که قالب خود را با مایه کیک کمتری پر کنید.

+ بهترین حالت این است که نصف قالب از مایه کیک پر شود ( حداکثر تا 2/3 قالب مایه کیک بریزید ).


ترک خوردن و گنبدی شدن کیک

+ وقتی دمای فر بیش از اندازه باشد قسمت بیرونی و بالای کیک سریع تر پخته میشود و تشکیل پوسته ای میدهد که با تکمیل پخت کیک این پوسته ترک میخورد.

+ میتوانید با استفاده از یک دماسنج آشپزی دمای داخل فر را پیش از قرار دادن قالب کیک بررسی کنید تا بیش از اندازه داغ نباشد.


خشک شدن سطح کیک

+ اگر داخل کیک بافت نرم و کرکی دارد ولی پوسته بیرونی کیک خشک و شکننده است دلیل آن چرب کردن بیش از حد قالب با روغن است ، قالب باید چرب باشد اما با روغنی شدن زیاد قالب ، کیک میسوزد و خشک میشود.


چسبیدن کیک به قالب

+ بهتر است برای پخت کیک از قالب نچسب ، کاغذ پخت یا کاغذ روغنی استفاده کنید.

+ برای جلوگیری از چسبیدن پس از چرب کردن قالب کمی آرد کف قالب و دیواره ها بپاشید.

+ پس از پخت قالب را از فر خارج کنید و 10 تا 20 دقیقه کناری قرار دهید تا کیک کمی سرد شود سپس کیک را از قالب خارج کنید.

+ گاهی نیز ممکن است دلیل چسبندگی کیک به قالب این باشد که کیک رطوبت دارد و پخت آن کامل نشده است ، برای تست کیک از خلال چوبی یا چاقو استفاده کنید اگر رطوبت یا مواد کیک روی آن مشاهده کردید یعنی پخت کامل نیست و باید مجدد به فر بازگردد.

‫5/5 ‏‫(14 نظر)‬

  1. Bu yazıyı okumak gerçekten bir zevkti. Yazarın sıcak ve samimi üslubuyla yazılmış olması içeriği daha da ilgi çekici kıldı

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *