آموزش فوم گیری شیر با دستگاه اسپرسو ساز

فوم شیر

فوم گیری شیر با دستگاه اسپرسو

میکروفوم یا فوم شیر ( Microfoam ) شیر کف‌داری است که برای تهیه نوشیدنی های قهوه بر پایه اسپرسو مانند لاته استفاده میشود ، میکروفوم با استفاده از نازل بخار دستگاه اسپرسو تهیه می‌شود که بخار را درون ظرف شیر پمپ میکند و بافتی ابریشمی به شیر میدهد.

برای تهیه میکروفوم یا همان فوم شیر از شیر سرد استفاده کنید ، همچنین شیر بدون لاکتوز برای فوم گیری مناسب نیست.

فوم شیر

حجم شیری که درون پیچر یا پارچ استیل ( Pitcher ) میریزید باید به اندازه نصف پیچر باشد ( اگر حجم شیر بیشتر باشد هوادهی به خوبی انجام نمیشود ) ، شیر سرد را درون پیچر بریزید و زیر استیم وند یا نازل بخار ( Steam Wand ) قرار دهید.

فوم شیر

نازل بخار را درون شیر قرار دهید به صورتی که به صورت اریب و در قسمت کناری پیچر قرار بگیرد ( در مرکز نباشد ) ، پارچ را آرام به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا هوا به شیر وارد شود.

فوم شیر

دمای مناسب برای شیر بخار دیده حدود 60 تا 70 درجه سانتیگراد است ( درست پس از اینکه دست تان داغ شد استیم وند را خاموش کنید ) ، پس از اینکه نازل بخار را خاموش کردید باید سریع عمل کنید تا فوم و شیر از هم جدا نشوند.

فوم شیر

همیشه به سرعت و پس از پایان فوم گیری استیم وند را با پارچه نمدار تمیز کنید ( در غیر این صورت شیر روی سطح استیم وند میسوزد و ظاهری قهوه ای رنگ به آن می دهد ).

فوم شیر

نکته ها : پس از قرار دادن استیم وند در پیچر همانطور که سر نازل بخار به سطح شیر می رسد فوم شیر شروع به شکل گرفتن می کند ، استیم وند را چند ثانیه در سطح شیر نگه دارید و پس از اینکه به اندازه کافی فوم ایجاد شد نازل را به سمت پایین برگردانید.

در این مرحله از کار باید یک گرداب در پیچر ایجاد کنید ( پیچر را بالا و پایین کنید ) تا با کشیده شدن حباب ها شیر بافت نرم و ابریشمی پیدا کند.

فوم شیر

استفاده از فوم شیر : برای تزیین با فوم شیر ابتدا پارچ را چند بار روی میز بکوبید ، سپس شیر را دور پارچ بچرخانید و برای تزیین استفاده کنید ( با این روش اگر حباب بزرگی درون شیر باشد خارج میشود ) ، برای اضافه کردن فوم شیر زیاد منتظر نمانید چون بافت شیر شروع به شکستن می کند و حالت ابریشمی خود را از دست میدهد.

باقی گذاشتن مقداری شیر در ته پیچر تضمین می‌کند که فقط فوم شیر به قهوه اضافه میکنید و شیر بدون بافت نمی‌ریزید.

» آموزش فوم گیری شیر بدون دستگاه را مشاهده کنید

‫5/5 ‏‫(9 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *