استانداردهای جهانی طعم قهوه

طعم قهوه

استانداردهای طعم قهوه

یک فنجان قهوه خوب طعم خوبی دارد اما یک فنجان قهوه عالی فراتر از آن است ، این تجربه حسی می تواند شما را شگفت زده کند ؛ هدف قهوه تخصصی این است که شما طعم و مزه زیادی را بچشید.

در ادامه مواردی عنوان میشود که در چک لیست بررسی قهوه در انجمن تخصصی قهوه آمریکا وجود دارد و از آن برای بررسی کیفیت یک فنجان قهوه بر اساس جنبه های مختلف استفاده میشود.

این چک لیست بسیار حرفه ای است و شامل رایحه ، طعم ، مزه مزه کردن ، اسیدیته ، باقت ، تعادل ، یکنواختی ، فنجان تمیز ، شیرینی ، نتیجه نهایی میباشد.

طعم قهوه

رایحه قهوه

رایحه به معنی عطر و بوی قهوه است ، این اولین چیزی است که حواس شما آن را تشخیص می دهد ، عطر یک فاکتور کلیدی عالی برای این است که آیا قهوه تان را دوست دارید یا نه !

اگر رایحه قهوه شما را به یاد میوه یا گل می اندازد پس شما آماده یک تجربه عالی هستید ، در حالی که رایحه دودی و ذغالی شما را جدب نمیکند.

عجله نکنید و رایحه قهوه را نادیده نگیرید و زمانی را برای لذت بردن کامل از عطر قهوه اختصاص دهید ، اگر اسپرسو مینوشید ، فنجان را به نزدیک بینی خود بیاورید و کمی آن را هم بزنید تا رایحه شگفت انگیز آن بلند شوند.

طعم قهوه

طعم قهوه

این قسمت جذاب قهوه است !

قهوه تخصصی می تواند طعم های باورنکردنی زیادی را ایجاد کند ، بسته به کشور تولید کننده ، پردازش و نوع برشته شدن ، قهوه می تواند طعم میوه ، گل ، کارامل ، شکلات یا مالت به خود بگیرد ( ده ها طعم وجود دارد و به همین دلیل چشیدن قسمت جذاب بررسی قهوه است ).

طعم قهوه

مزه مزه قهوه

این طعمی است که پس از قورت دادن قهوه در دهان شما باقی میماند ، معمولا آن را در پشت زبان خود می چشید که به عنوان پایان طعم قهوه شناخته می شود.

در قهوه خوب این طعم شیرین و ماندگار خواهد بود و حتی می تواند طعمی متفاوت داشته باشد ، با این حال در قهوه ضعیف این طعم تند و تلخ خواهد بود و شما تمایل خواهید داشت با نوشیدن آب آن را بشویید.

طعم لذیذ قهوه که در دهان آب میشود نشان دهنده یک قهوه عالی است ( محل رشد قهوه ، نحوه برداشت و برشته شدن حرفه ای قهوه در طعم آن تاثیر دارند ).

طعم قهوه

اسیدیته قهوه

معمولاً اسیدیته در قهوه با مزه ترش نا خوشایند اشتباه گرفته می شود اما در قهوه اسیدیته را باید مانند طعم یک میوه در نظر بگیرید.

برای نمونه سیب ، پرتقال و انگور دارای اسیدیته هستند اما اسیدیته به آنها لطافت و حتی طعم شیرینی می دهد ، اسیدیته خوب باعث درخشش قهوه می شود ( طعمی ترد و شیرین که حس خوشایندی را در نوک زبان ایجاد می کند ).

هر چه قهوه سبک تر باشد اسیدیته آن بیشتر است و به همین دلیل است که دانه‌های قهوه برشته‌ شده سبک بیشتر طعمی شبیه به میوه‌ دارند ( اسیدیته آن طعم خاص را ایجاد می‌کند ).

طعم قهوه

بافت قهوه

بافت یک قهوه همان حسی است که روی زبان شما دارد ، آیا صاف و شبیه چای است یا روی زبان شما می نشیند؟

بافت قهوه به زادگاه دانه های آن وابسته است ، به طور کلی دانه های قهوه که در کشورهای آفریقایی رشد می کنند بافتی سبک دارند اما دانه‌های قهوه آسیایی در دهان بافتی سنگین‌ و متراکم‌ دارند.

این دلیل برتری یکی بر دیگری نیست ، قهوه با بافت متراکم میتواند به اندازه قهوه با بافت سبک جذابیت داشته باشد ، این به شما مربوط می شود که وقتی قهوه را می نوشید چقدر حس خوشایندی در دهان پیدا کنید.

طعم قهوه

تعادل در قهوه

تعادل در قهوه یعنی اسیدیته ، طعم ، بافت و … باهم هماهنگ باشند بدون اینکه هیچ کدام بر دیگری غالب باشد ، به عنوان مثال اگر طعم قهوه کمی بیش از حد ترش یا تلخ باشد این تعادل را خنثی می کند که نتیجه آن یک فنجان قهوه ضعیف یا متوسط ​​است.

طعم قهوه

یکنواختی قهوه

یکنواختی یعنی همه قهوه هایی که آماده میکنید طعم یکسان داشته باشند.

این مورد مربوط به آزمون های فنجان قهوه است ، زمانی که باریستاها در حال چشیدن قهوه هستند چند فنجان یا بیشتر را آماده می کنند تا همه فنجان ها بررسی شود ( هدف در اینجا چشیدن و بررسی این است که آیا طعم قهوه در تمام فنجان ها یکنواخت هست یا نیست ).

طعم قهوه

فنجان تمیز

فنجان تمیز مانند بخش یکنواخت به تمیزی طعم قهوه از اولین جرعه تا پایان آن اشاره دارد.

طعم قهوه

شیرینی قهوه

به نظر شما قهوه چقدر شیرین است؟

شیرینی قهوه را با یک قوطی نوشابه مقایسه نکنید ! این نکته ای جالب در نوشیدن قهوه خواهد بود ، به عنوان مثال شیرینی قهوه طعمی لطیف و دلپذیر یا طعمی شیرین مانند میوه ای خاص را یادآوری کند.

طعم قهوه

نتیجه نهایی

از تمام نکات بالا فاصله بگیرید و فقط از خود بپرسید چقدر از قهوه تان لذت بردید؟

اینجاست که می‌توانید اجازه دهید نظر شخصی‌تان بدرخشد ، یک تجربه عالی از قهوه همیشه برای هر شخص متفاوت است ، نکات بالا برای یافتن قهوه ای بود که از آن لذت بیشتری ببرید.

‫5/5 ‏‫(12 نظر)‬

2 دیدگاه در “استانداردهای جهانی طعم قهوه

  1. عالی بود من عاشق قهوه ام ☕

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *