خواص و مضرات نعناع

نعناع

خواص و مضرات نعناع

معرفی : نعنا یا نعناع از سبزی‌های خوراکی است که اسانس‌ و خواصی مانند پونه دارد اما برگ‌هایش کرک کم‌تر و اسانس ملایم‌تری دارد.

نعناع سبز در سراسر جهان کشت می‌شود ، این گیاه در شمال ایران و تهران به حالت وحشی و پرورشی رشد میکند ؛ نعناع قرمز گونه‌ای از نعناع است که در لبه رودخانه ها و در جریان ملایم و کم‌عمق آب رشد میکند و به دلیل دارا بودن برگ‌های قرمز رنگ به این نام مشهور است.

نعناع دارای انواع متنوعی است مانند نعناع پونه ، پونه آسیایی ، نعناع زینتی ، نعنا سیبی ، نعنا کوهی ، نعنا برگاموت یا نعناع لیمویی ، نعناع آبی یا نعناع مرداب ، نعناع وحشی یا ژاپنی ، نعناع رودخانه ای ، نعناع سروینا ، نعناع کریسپاتا ، نعناع فلفلی و …

آشپزی : در آشپزی از برگ‌های خشک یا تازه نعناع استفاده می‌شود ، برگ‌ نعناع دارای طعمی تازه ، معطر و خنک است و برای خوش طعم شدن غذا ، شیرینی ، دسر ، چای ، آب نبات و … مورد استفاده قرار می گیرد.

آرایشی : جوهر نعنا موجود در روغن و اسانس نعناع در بسیاری از مواد آرایشی و عطرها استفاده میشود ( تماس مستقیم با اسانس نعناع ممکن است در بعضی از افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند و باعث گرفتگی شکم ، اسهال ، سردرد ، سوزش قلب و التهاب شدید پوست شود ).

دفع آفات : روغن نعناع میتواند به عنوان حشره کش سازگار با محیط زیست در از بین بردن برخی آفات مانند زنبور وحشی ، مورچه‌ و سوسک‌ مورد استفاده قرار گیرد.

خاصیت درمانی : نعناع مقوی اعصاب و روان ، مقـوی معده ، ضدنفخ ، ضد درد شکم ، ضد تشـنج ، آرامبخش اعصاب ، هضم کننده غذا ، درمان سوء هاضمه ، ضد تهوع و ضد ميکروب است.

نعناع غلظت خون را برطرف و خون را رقيق میکند ، نعناع چربی خون و کلسترول بد را برطرف ميکند ، در درمان سرماخوردگی مفيد و تب بر است ، برای درد قلب و خفقان مفید است.

چای یا دمنوش نعناع یک نوشیدنی بدون کالری است که میتواند اشتها را کاهش دهد ، بدلیل افزایش جریان خون در رگها و ایجاد حس خنکی میتواند باعث کاهش سر درد شود.

عرق نعناع باکتری هایی که موجب بوی بد دهان می شوند از بین می برد و پس از یک هفته استفاده تنفس بهتر و راحت تری را برای فرد ایجاد میکند.

مصرف دمنوش نعناع سطح انرژی بدن را بالا میبرد و خستگی روزانه را کاهش دهد ، همچنین استشمام بوی نعناع باعث کاهش میزان خواب آلودگی در روز میشود.

مصرف دمنوش نعناع پیش از خواب به دلیل شل شدن عضلات خواب بهتری را بهمراه دارد.

نعناع کبد را تمیز و صفرا را رقیق می‌کند‌ ، نعناع برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است و آشامیدن دم کرده نعناع خونریزی سینه را از بین میبرد و سینه را آرام میکند.

مصرف نعناع باعث تعادل هورمونی و از بین رفتن موهای زائد در زنان میشود ، نعناع کرم‌های روده و معده را می‌کشد ، جویدن برگ تازه نعناع برای تسکین درد دندان مفید است.

دمنوش نعناع میتوانید باعث کاهش میل جنسی در مردان شود.

مضرات نعناع : مصرف زیاد نعناع باعث افزایش فشار خون و بروز حالت تهوع ، استفراغ و درد معده می شود ، نعناع با تمام فوایدی که دارد اگر زیاد مصرف شود باعث تحریک سیستم گوارشی و آسیب به کلیه میشود.

چای نعنا در افراد باردار و شیرده بهتر است کمتر مصرف شود ، افرادی که دارای سابقه سقط جنین هستند در دوران بارداری باید از مصرف نعناع اجتناب کنند.

اگر شما روزی دو فنجان دم کرده نعنا می نوشید ، بهتر است بعد از 2 هفته نوشیدن به مدت 1 هفته مصرف نعناع را قطع و مجدد پس از 1 هفته شروع به مصرف کنید.

مقدار مجاز مصرف روزانه : روزانه 2 قاشق چایخوری نعنا خشک یا 1 مشت نعنا تازه برای مصرف مناسب است.

‫5/5 ‏‫(12 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *