خواص و مضرات کلم بروکلی

کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

کلم بروکلی غنی از مواد مغذی و ویتامین ها مانند تریپتوفان ، منیزیم ، سلنیوم ، منگنز ، فسفر ، سدیم ، بتاکاروتن ، ویتامین های C ، K ، A ، E و ویتامین های گروه B است.

بروکلی را میتوانید خام یا پخته مصرف کنید ، بخارپزکردن بهترین روش‌ مصرف بروکلی است.

ویتامین C موجود در کلم بروکلی بیشتر از مرکبات است و مصرف روزانه 100 گرم کلم بروکلی میتواند نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند.

کلم بروکلی بیشتر از روغن زیتون ویتامین E دارد و ویتامین E موجود در 100 گرم بروکلی بیشتر از یک قاشق چایخوری روغن زیتون است.

کلم بروکلی

سم زدایی : بروکلی بدلیل دارا بودن ویتامین ث یک سم زدای قوی است ، ضد ویروس است و درمان کننده عفونت است و میتواند اثرات ناشی از آنفولانزا را کاهش دهد.

بروکلی به دفع سمومی مانند اسید اوریک کمک کرده و خون را پاکسازی میکند و از بوجود آمدن مشکلاتی مانند جوش ، کهیر ، خارش ، التهابات پوستی ، اگزما و خشکی پوست جلوگیری میکند.

سیستم ایمنی : بروکلی آنتی اکسیدانی قوی برای تقویت سیستم ایمنی است ، خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن باعث کاهش التهاب بدن شده و برای افراد دارای نقص سیستم ایمنی مفید است.

جوانسازی پوست : مصرف بروکلی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های قوی باعث جوانسازی پوست و درخشش آن میشود ، همچنین از آسیب های پوستی که در اثر نور مستقیم خورشید و اشعه ماوراء بنفش ایجاد میشود جلوگیری میکند.

تقویت مو : کلم بروکلی حاوی ویتامین ها و کلسیم است که همگی باعث رشد مو می‌شوند و فولیکول‌های مو را تقویت می‌کنند و مصرف مداوم آن موها را نرم و درخشان می‌کند و زبری مو را از بین می‌برد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بروکلی با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از ریزش مو جلوگیری میکنند ، همچنین بروکلی حاوی یک ماده‌ قوی است که از ریزش و نازک شدن موها جلوگیری میکند.

فشار خون : بروکلی با کاهش کلسترول بد در کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی موثر است و از لخته شدن خون جلوگیری میکند.

چشم ها : ویتامین های موجود در کلم بروکلی به سلامت چشم بسیار کمک میکند و مصرف مداوم آن از آب مروارید ، لکه زرد و بیماری های چشمی جلوگیری خواهد کرد.

دیابت : مصرف کلم بروکلی باعث کنترل بهتر قند خون در مبتلایان به دیابت میشود ، با مصرف روزانه کلم بروکلی میتوان از آسیب هایی که دیابت به عروق خونی وارد میکند پیشگیری کرد.

تقویت جنسی : مصرف بروکلی قوای جنسی در مردان را افزایش میدهد و مصرف آن میتواند از سرطان پروستات در مردان جلوگیری کند ، بروکلی در زنان باعث تقویت و درمان اختلالات رحم میشود.

دستگاه گوارش : کلم بروکلی باعث هضم بهتر غذا ، برطرف شدن یبوست میشود و می‌تواند با کاهش التهابات ، معده را تسکین دهد و اختلالات آن را درمان کند.

دستگاه تنفسی : کلم بروکلی بدلیل دارا بودن ویتامین C و خاصیت ضد التهابی در پیشگیری و درمان آلرژی ، آسم و بیماری های تنفسی بسیار موثر است.

مغز و اعصاب : مصرف بروکلی عملکرد مغز را بهبود میبخشد و از زوال عقل جلوگیری میکند و در درمان افسردگی ، اسکیزوفرنی و آلزایمر بسیار موثر است ؛ مصرف بروکلی در افرادی که سکته مغزی داشته اند باعث کاهش التهاب و ترمیم بافت مغز میشود.

سرطان : مصرف روزانه بروکلی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان ها بخصوص سرطان رحم ، سرطان پستان ، سرطان ریه ، معده و روده بزرگ میشود.

کبد : بروکلی میتواند کبد چرب را درمان کند و از کبد در برابر بسیاری از بیماری‌های کبدی ناشی از مواد شیمیایی ، داروها ، الکل و رژیم غذایی نامناسب محافظت کند.

کلیه : بروکلی بدلیل خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری میتواند باعث تقویت مثانه و عملکرد بهتر کلیه ها شود و اثرات ناشی از مصرف داروها را به حداقل برساند.

دهان و دندان : مواد موجود در کلم بروکلی برای سلامت لثه ، دهان و دندان ها مفید است.

کم خونی : کلم بروکلی سرشار از آهن است و درمانی عالی برای کم ‌خونی است و مواد معدنی موجود در آن به افزایش گلبول‌های قرمز خون کمک میکنند.

بارداری : بروکلی به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای افراد باردار مفید است و به دلیل دارا بودن فولات باعث رشد بهتر و سلامت مغزی جنین میشود.

لاغری : مصرف مداوم کلم بروکلی بدلیل دارا بودن فیبر ، افزایش متابولیسم و تنظیم قند خون باعث کاهش وزن و تناسب اندام میشود.

مضرات کلم بروکلی : مصرف بیش از اندازه سبزیجات در کنار خواص شگفت انگیزی که دارند میتواند مشکل آفرین شود ، مصرف بیش از اندازه بروکلی میتواند باعث خارش پوست ، نفخ یا اسهال شود.

همچنین مصرف بروکلی بدلیل دارا بودن ویتامین K در افرادی که داروی رقیق کننده خون مانند وافارین مصرف میکنند یا مشکل تیروئید دارند باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

+ در مصرف کلم بروکلی مانند سایر مواد غذایی اعتدال را رعایت کنید ، مصرف روزانه 100 تا 200 گرم کلم بروکلی مناسب است.

‫5/5 ‏‫(11 نظر)‬

2 دیدگاه در “خواص و مضرات کلم بروکلی

  1. عالی بود لطفا بیشتر از این نوع مقاله بذارید سپاس

    1. ممنونم ، بزودی مطالب بیشتری در سایت قرار میگیره 😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *